
Edukacja regionalna w przedszkolu ma znaczenie dla zrozumienia, przez dzieci w wieku przedszkolnym, związków między teraźniejszością, a przeszłością. Warunkuje również świadomość dzieci kim są, gdzie mieszkają i skąd pochodzą. Uczy szanowania otaczającego świata i miłości do MAŁEJ OJCZYZNY.
Edukacja regionalna zapoznaje dzieci z tradycjami domu rodzinnego, najbliższego środowiska i przedszkola. Stopniowo wprowadza w tematykę dziejów rodzinnej wsi, miasta, zaznajamia z jego zabytkami, kulturą oraz z wybitnymi postaciami. Uczy szacunku do dorobku przeszłych i teraźniejszych pokoleń. Kształtuje postawy patriotyczne oraz pozwala nabyć pewnych umiejętności umożliwiających zaprezentowanie swojego miejsca zamieszkania innym.
Poznanie kultury własnego regionu powinno rozpocząć się już w przedszkolu, kiedy dziecko jest otwarte na nowe doświadczenia, a co najważniejsze rozpoczyna się kształtowanie poczucia systemu wartości i przynależności do konkretnego miejsca.
Związek z własnym regionem jest sprawą bardzo istotną dla dziecka w ukształtowania poczucia własnej tożsamości. Lepsze zrozumienie i poznanie swoich korzeni wpływa na kształtowanie osobowości dziecka otwartego na otaczającą je rzeczywistość. Uświadomienie dziecku, że jego naturalne środowisko: rodzina, społeczność lokalna, ojczyzna są wielką wartością dają poczucie bezpieczeństwa i naturalnej przynależności. Dziecko stopniowo poznaje obyczaje i tradycje, poczynając od własnej rodziny, poprzez region, aż do wiedzy historycznej o Polsce przez co rozwija swoją tożsamość lokalną i narodową.
Głównym celem edukacji regionalnej w przedszkolu jest wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego dziecka z pomocą rodziny, w oparciu o współpracę ze środowiskiem lokalnym. Poznawanie przez dzieci własnego dziedzictwa kulturowego odbywa się poprzez odpowiednio dobrane formy i metody pracy, dostosowane do rozwoju psychofizycznego i intelektualnego dziecka. Tradycje nie rodzą się z dnia na dzień. Składają się na nie długie lata wspólnych przeżyć i działań, czasami pozornie drobnych, ale jakże istotnych dla wytworzenia silnej więzi uczuciowej z domem rodzinnym i swoim regionem.
Cele szczegółowe edukacji regionalnej to:
- Zapoznanie dziecka z najbliższym otoczeniem (przedszkolem,).
- Zapoznanie z miejscowością, w której mieszka- z jego nazwą, herbem, charakterystycznymi zabytkami i obiektami.
- Poznawanie historii i specyfiki regionu w połączeniu z tradycjami własnej rodziny.
- Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną poprzez prowadzenie rozmów z dziadkami i rodzicami na temat przeszłości.
- Wprowadzanie dzieci w świat tradycji ludowych, obyczajów i kultury naszych przodków.
- Budzenie przywiązania do rodzinnego krajobrazu.
- Wyzwalanie aktywności twórczej dzieci i pozytywnej motywacji zmierzającej do kultywowania tradycji.
- Ukazanie piękna sztuki ludowej- tańca, muzyki, stroju ludowego.
- Kreowanie dziecka do roli odkrywcy zmian przyrodniczych w najbliższym środowisku, rozbudzanie zamiłowania do obserwacji przyrody, poznania jej piękna i wyrabiania nawyku jej ochrony.
Przyswajanie treści z zakresu edukacji regionalnej powinno odbywać się w naturalnych sytuacjach umożliwiających dzieciom zaspokojenie własnej aktywności. Aktywny sposób zapoznawania dzieci z tradycjami daje szybkie i pozytywne efekty. Należy do tego wykorzystywać wszelkie nadarzające się okazje i uroczystości, takie jak:
- Święta religijne: Boże Narodzenie, Wielkanoc.
- Święta kalendarzowe: Andrzejki, Nowy Rok, powitanie wiosny.
- Uroczystości związane z kalendarzem przedszkola: spotkanie przy wigilijnym stole, bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka.
- Okazje ogólnonarodowe, popularne w naszym kraju np. tłusty czwartek, dożynki.
- Kontakt dziecka z naturalnym środowiskiem oraz z osobami bezpośrednio związanymi z tradycjami regionalnymi poprzez organizowanie wycieczek, spacerów, imprez terenowych, zapraszanie do przedszkola gości.
W wieku przedszkolnym przyswajanie zagadnień edukacji regionalnej należy rozpocząć od umożliwienia dziecku przeżywania treści dotyczących własnego regionu i jego dziedzictwa w bliskich mu formach, związanych z jego środowiskiem rodzinnym i specyfiką regionu. ponieważ ma ona za zadanie włączania dzieci w życie społeczności lokalnej i uczynienia ich członkami tej społeczności.