Nadanie nr PESEL dla obywateli Ukrainy

Od środy (16 marca) obywatele Ukrainy, którzy po 24 lutego 2022 r. uciekli przed wojną do Polski, będą mogli składać wnioski o nadanie numeru PESEL. Przedstawiamy wzór formularza w języku ukraińskim i rosyjskim wraz z najpotrzebniejszymi informacjami.

 

Posiadanie numeru PESEL umożliwi skorzystanie m.in. z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej, podjęcie pracy czy założenie firmy w Polsce. Jednocześnie możesz uzyskać profil zaufany, który umożliwia załatwianie wielu spraw urzędowych przez Internet.


Kto może uzyskać PESEL?
Każdy, kto:

  • przybył w okresie od 24 lutego 2022 r. do Polski bezpośrednio z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi,
  • zgłosi się (złoży wniosek) do dowolnego urzędu gminy.
  • pobierz wniosek w języku ukraińskim lub rosyjskim

 

Z uwagi na przewidywaną dużą ilość składanych wniosków, zachęcamy do pobrania i uzupełnienia wniosku przed złożeniem wraz ze zdjęciem w urzędzie.

 

Co musisz przygotować?
1. Wnioski o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym dostępne będą w dowolnym urzędzie gminy lub do pobrania na dole strony.
2. Dokument, który potwierdzi dane, które podajesz we wniosku oraz twoją tożsamość. Jeżeli nie posiadasz takiego dokumentu, możesz złożyć oświadczenie o jego braku (pod rygorem odpowiedzialności karnej).

3. Kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość). Zdjęcia dla osób mieszkających w gminie Oświęcim można wykonać bezpłatnie:

 

  • w firmie fotograficznej CHROMAT, na ul Adama Mickiewicza 6, 32-600 Oświęcim (mapa).
  • w MILER FOTO, ul. Piastowska 13, 32-600 Oświęcim (mapa)
  • w Lighthouse Studio Andrzej Rudiak, ul. Dąbrowskiego 8 (I piętro) (mapa)

 

 

Aby wykonać darmowe zdjęcie, należy wcześniej pobrać kupon w Urzędzie Gminy Oświęcim, pok. 15

 

Dane, które wpiszesz we wniosku:

  • imię i nazwisko,
  • data i miejsce urodzenia,
  • kraj urodzenia i obywatelstwo,
  • data wjazdu do Polski,
  • ukraiński numer ewidencyjny ‒ jeśli masz,
  • aby uzyskać profil zaufany – dane kontaktowe: adres e-mail i polski numer telefonu.

 

Jeśli wypełniasz wniosek w imieniu osoby małoletniej (dziecka poniżej 12 r.ż.), podaj dane rodziców i/lub osoby sprawującej faktyczną opiekę nad dzieckiem.

Aby uzyskać profil zaufany, musisz mieć:
działający telefon komórkowy z numerem od polskiego operatora, którego jesteś wyłącznym użytkownikiem, adres e-mail, z którego korzystasz.
Pamiętaj! Podczas składania wniosku zostaną pobrane twoje odciski palców.

 
Co musisz zrobić?
Wypełniony wniosek wraz z potrzebnymi dokumentami oraz zdjęciem przynosisz osobiście do dowolnego urzędu gminy w kraju. Urzędnik pobierze twoje odciski palców.
Dziecko do 12. roku życia nie musi być obecne przy składaniu wniosku ‒ z wyjątkiem sytuacji, w której jego tożsamość będzie ustalana w oparciu o oświadczenie.
Wniosek w imieniu dziecka składa jedno z rodziców, opiekun, kurator, opiekun tymczasowy ustanowiony przez sąd opiekuńczy lub osoba sprawująca faktyczną pieczę nad dzieckiem. Od dzieci, które nie ukończyły 12 r.ż., nie pobiera się odcisków palców.


Na wniosku złóż własnoręczny podpis. Wydanie ww. dokumentu jest bezpłatne oraz odbywa się podczas tej samej wizyty w urzędzie.

 

 

W razie pytań oraz w celu umówienia wizyty w Urzędzie Gminy Oświęcim zapraszamy do kontaktu z ewidencją ludność w UG Oświęcim 33 844 95 15 lub 55

 

 

Tagi