W roku szkolnym 2021/22 w grupie ,,Kotki’’ realizowany będzie program profilaktyczny ,,SWOJĄ RĄCZKĘ ROZWIJAMY, W KRÓTCE PISAĆ ZACZYNAMY’’ -ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania”. Program profilaktyczny ma na w celu korygowania oraz doskonalenia poziomu graficznego pisma. Będzie realizowany w grupie dzieci 5-6-letnich raz w tygodniu / od października do kwietnia / , jako ćwiczenie z bloku głównego oraz ćwiczenia typu:
-kolorowanie obrazków,
-dowolne lub tematyczne rysowanie,
-rysowanie szlaczków i wzorów literopodobnych,
- kolorowanie obrazków powstałych poprzez łączenie kropek.
Odpowiedni poziom motoryki ogólnej ciała oraz sprawność manualna jest jednym z warunków powodzenia dziecka w nauce szkolnej. Kończyna górna skupia w sobie trzy podstawowe czynności: czynność chwytną, czynność manipulacyjną, mowę ręki (najwyższą formę czynności ręki). Pisanie wymaga zarówno czynności chwytnej, jak i manipulacyjnej. Dzieci przedszkolne oraz w młodszych klasach szkoły podstawowej napotykają duże trudności w pisaniu, głównie z powodu niedostatecznej sprawności ręki.. Niezbędną do pisania sprawność manualną dziecko zdobywa w toku wykonywania różnych działań, a zwłaszcza czynności angażujących drobne ruchy palców.
Należą do nich między innymi: wydzieranie, wycinanie, naklejanie, zginanie, nawlekanie, wyszywanie, rysowanie, malowanie oraz prace konstrukcyjne.Wzbogacenie działań przygotowujących do nauki pisania o zestaw odpowiednich zabaw i ćwiczeń  może być  pomocne a dla  wielu dzieci wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych daje szansę przeżycia pierwszego sukcesu w tej działalności. Tym samym motywuje je do rysowania, co jest niezbędnym etapem poprzedzającym rozpoczęcie nauki pisania.
Cele programu
Cele ogólne:
- - usprawnianie motoryki dużej;
 - -usprawnianie motoryki małej;
 - -wyrabianie nawyku przyjmowania właściwej pozycji ciała w trakcie wykonywania ćwiczeń graficznych oraz prawidłowego ułożenia narzędzia piszącego w dłoni;
 - -doskonalenie koncentracji uwagi na wykonywanych zadaniach;
 - -rozwijanie wyobraźni, inwencji twórczej;
 - -rozwijanie sprawności manipulacyjnej palców i dłoni oraz wytrzymałości mięśniowej
 - - kształtowanie i doskonalenie umiejętności prawidłowego chwytu
 - - usprawnianie umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziami piszącymi
 - - rozwijanie i doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała i orientację przestrzenną
 - - stymulowanie rozwoju funkcji grafomotorycznych
 - - wykonywanie ćwiczeń graficznych i grafomotorycznych pomocnych w kształtowaniu płynności ruchów
 - rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz sprawności małej motoryki rąk
 - wspomaganie dziecka w osiągnięciu gotowości do nauki pisania
 - motywowanie dziecka do odnoszenia sukcesów w rysowaniu i pisaniu
 
Cele szczegółowe:
- - potrafi manipulować różnymi przedmiotami za pomocą palców i dłoni
 - - umie zakręcać i odkręcać słoik, butelkę
 - - sprawnie przelewa płyn z naczynia do naczynia
 - - potrafi potargać papier na małe elementy
 - - prawidłowo trzyma nożyczki podczas wycinania
 - - wycina elementy po linii prostej i falistej
 - - zapina i odpina guziki
 - -obrysowuje szablony palcem, przyborem
 - - kalkuje obrazki, linie poziome, pionowe, skośne
 - - łączy kropki w obrazki
 - - maluje palcem za pomocą rożnych farb
 - - wodzi palcem po labiryncie
 - - rysuje i nakleja elementy w różnych miejscach na kartce
 - - nawleka na sznurek elementy papierowe, korale
 - - rysuje szlaczki, wzory literopodobne
 - - rysuje w rożnych pozycjach
 - - kreśli linie w ograniczonym polu
 

